Der har været en del debat om lederens ansvar i forbindelse med arbejdsrelateret stress. Typisk bliver synspunkterne trukket meget skarpt op. Nogle mener, at stress på arbejdspladsen primært er et ledelsesmæssigt ansvar. Andre mener, at det også kan skyldes privatlivet og personligheden, hvilket jeg er fuldstændig enig i. Ofte er det et samspil af begge dele, hvilket næppe kan overraske.
Når jeg afholder kurser om metoder til at forebygge stress og konflikter, og hvor det udelukkende er medarbejdere, der deltager, så kommer snakken hurtigt ind på ledernes ansvar for et godt eller dårligt psykisk arbejdsmiljø.
Jeg spørger så kursisterne om, hvad de mener, er de mest almindelige kriterier for at få en lederstilling i deres virksomhed. Jævnligt hører jeg svar som: Faglig dygtighed, mange års erfaring, rundsave på albuerne. Også spøgefulde bemærkning som: I vores virksomhed kører det efter parolen: Nu er det din tur!
Men fordi man er faglig dygtig og har mange års erfaring, så betyder det ikke, at man også er god til at motivere medarbejdere, der arbejder under et stort arbejds- og tidspres, at man er god til at motivere forskellige persontyper og at man er god til at lave en harmonisering mellem arbejdsopgaver og personaleressourcer: Jeg har x antal medarbejdere, der fagligt og personligt er ”skruet sådan og sådan sammen”. Jeg har x antal opgaver, der skal løftes. Hvordan motiverer jeg mine medarbejder til at præstere optimalt uden negative omkostninger som helbredstruende stress?
Lederen har naturligvis et overordnet ansvar for sikre et godt psykisk arbejdsmiljø. Det hører med til lederrollen. Hvis man ikke evner at påtage sig sit ledelsesmæssige ansvar, så skal man heller ikke være leder. Men ikke alt er den daglige leders ansvar. Jeg har jævnligt mødt ledere der, sammen med deres medarbejdere, bliver symptombærere for de beslutninger, der bliver truffet højere oppe i organisationen og som ”regner” ned gennem systemet. Ledere med dagligt personaleansvar sidder ofte som ”lusen mellem to negle”. De skal både tilfredsstille den øverste ledelses ønsker og krav og samtidig tilgodese deres medarbejderes behov.